Guide des bonnes pratiques de médiation des géosciences sur le terrain

Good practice guide on geosciences fieldtrip activities
Auteurs: 
N. Cayla, F. Hoblea, D. Gasquet
Année: 
2010
Numéro revue: 
1
Numéro article: 
8

Résumé

Les géosciences sont avant tout des sciences de terrain et l’observation directe d’un objet géologique doit permettre de reconstituer les principaux événements de son histoire. Le développement de ces pratiques en milieu naturel poursuit en fait un double objectif : pédagogique bien sûr, une confrontation avec l’objet d’étude étant le fondement même de cette science, économique puisque ces pratiques assurent une attractivité touristique pour les territoires, contribuant ainsi au développement du géotourisme. L’approche de terrain, à l’origine de la géologie en tant que science naturelle, a été dans un premier temps transposée dans les pratiques pédagogiques de l’excursion géologique puis de la classe de terrain à destination des publics scolaires. Elle est utilisée désormais dans des formes d’éducation non formelle, plus ludique, qui doivent présenter un attrait pour le touriste sans pour autant se départir d’une certaine rigueur scientifique. La présentation d’un large éventail d’expériences permet de construire et d’illustrer une typologie de ces pratiques observées sur le terrain. Elle s’articule autour de trois formes d’interactivité : émotionnelle, manuelle et intellectuelle dont la mise en synergie renforce l’efficacité de la médiation.

Abstract

Geosciences are, above all, fieldtrip sciences. Outdoor practices, work towards two main targets: a pedagogical one, promoting confrontation with geological objects but also now an economical one with the development of geotourism. These practices enhance the attractiveness of territories. An inventory completed in the six countries of the Alpine arc listed 380 geotouristic sites. If we take away natural history museums, museums and ecomuseums there are still 259 canyons, caves, mines and quarries and also geological trails allowing the discovery of geology directly in close touch with geosites. Compared analysis of geosciences fieldtrip practices highlights three kinds of interactivity: “Heart on” or emotional interactivity emphasizes connection with the sensitive facet of the geotourist. The sum of emotions has to be transformed into an emotional state: a sustained experience. It needs multi-level experiences using art, landscape scenery, living experiences and events. “Hands on” or manual interactivity stimulates active behaviours. School-boys and girls, students but also geotourists engage dialog with nature. Educational practices of geological fieldtrip classroom had to be adapted to recreational one in touristic activities. “Fossicking”, geological club, and from a short time fieldtrip experiments on geotrails allowed discovering geological know-how and developing self experiences. “Minds on” or mental interactivity develops knowledge building and acquisition so that mind experiences a clear change between before and after. Didactic research and pedagogic experiments as well as interpretation studies must be consulted in order to improve tools for mediation created for geotrails. An adapting mixing of these three ingredients should respond to the diversity in public attempts.

Dernière mise à jour le 09.06.2015